گروه تولیدی پاد جامه عصر

به وبسایت گروه پادجامه عصر خوش آمدید

ویژگی و کاربردهای لباس کار ضد جرقه

کاربردهای لباس کار ضد جرقه

در مشاغل پتروشیمی، آتش نشانی، برقکاری که عمدتا با برق سرو کار دارند پوشیدن لباس ایمنی الزامی است. البته بر اساس ویژگی ها و کاربردهای لباس کار ضد جرقه انواع متنوعی از این لباس وجود دارد که در هر کدام از این مشاغل تفاوت هایی در ظاهر هر کدام از لباس ها وجود دارد که به راحتی می توان تشخیص داد که لباس موردنظر مربوط به چه شغلی است. لباس کار ضد جرقه طبق استانداردهای جهانی با هدف حفاظت و ایمنی افراد در برابر خطر برق رفتگی در محیط های پر خطر تولید شده است که کارکنان ملزم به پوشیدن آن در زمان انجام فعالیت کاری هستند.

 

در مورد کاربردهای لباس کار ضد جرقه بیشتر بدانید!

لباس کار ضد جرقه با توجه به کارآیی بالایی که در حفاظت از جان افراد دارد دارای ویژگی ها و کاربردهایی زیادی است. ویژگی ها و کاربردهای لباس کار ضد جرقه عبارت اند از:

 

جنس لباس کار ضد جرقه

1-استحکام بالا در برابر نفوذ الکتریسته

لباس کار ضد جرقه به عنوان سدی محکم در برابر نفوذ الکتریسته ساکن می ایستد و همه بار الکتریکی ساکن را از بدن بیرون می کند. در تولید این لباس کار از مواد مخصوصی استفاده شده است که به خوبی وظیفه خود را در برابر برق رفتگی انجام می دهد و از جان افراد محافظت می کند. این لباس طراحی منحصر به فردی دارد و مانع از وجود گرد و غبار به درون پارچه لباس می شود.

2-مناسب در محیط های مرطوب

یکی از ویژگی ها و کاربرد های لباس کار ضد جرقه این است که در محیط های مرطوب عبور برق را خنثی می کند و با پوشیدن لباس به همراه کفش و دستکش در محیط های مرطوب خطر برق گرفتگی نیز کاهش می یابد.

3-سبک و راحت

لباس کار ضد جرقه انعطاف پذیری بالایی دارد و از طرفی وزن آن نیز کم است و کارکنان در زمان پوشیدن آن احساس راحتی می کنند.کارکنان باید زمان طولانی را در لباس کار خود باشند. این لباس طوری طراحی شده است که بسیار انعطاف پذیر و راحت بوده و کارکنان با آسودگی و راحتی هر چه تمام تر می توانند لباس کار ضد جرقه را ساعت ها بپوشند بدون اینکه در آن احساس ناراحتی و سختی کنند.

4-جنس به خصوص لباس کار ضد جرقه

یکی دیگر از ویژگی ها و کاربردهای لباس کار ضد جرقه مربوط به جنس پارچه آن است. در تولید پارچه این لباس از الیاف طبیعی و مصنوعی متنوعی استفاده شده است. لباس کار مشاغل برقکاری از جنس پارچه های کتان و نخی است که در زمان آتش سوزی به بدن نمی چسبد. اغلب لباس های کار ضد جرقه از جنس پارچه ای به نام داکرون تولید می شود. پارچه داکرون که در لباس کار ضد جرقه به کار می رود خاصیت نارسای الکتریکی دارد.
ایمنی بالا
در مشاغل برقکاری و آتش نشانی کارکنان با استرس بالایی از خطر برق گرفتگی روبه رو هستند. داشتن ایمنی بالای لباس کار ضد جرقه این اطمینان را به کارکنان می دهد که با خیال راحت و بدون هیچ استرس و نگرانی با پوشیدن لباس کار فعالیت کاری خود را انجام دهند.
واکنش نشان ندادن با مواد آلی و غیر آلی
لباس کار ضد جرقه در برابر مواد آلی و غیر آلی هیچ واکنشی از خود نشان نمی دهد و به همین خاطر جای هیچ نگرانی از بابت بخار حاصل از دمای بالا در آزمایشگاه ها و کارخانه های پتروشیمی نیست.

 

 ویژگی های لباس کار ضد جرقه چیست؟

سایز لباس کار ضد جرقه

شکل ظاهری لباس کار ضد جرقه

این لباس به صورت یک سرهمی به شکل شلوار و اورکت است برای افزایش کاربردهای لباس کار ضد جرقه، بر روی این لباس جیب های بزرگ قرار داده شده که آچار یا بی سیم آتش نشانی و دیگر وسایل مربوط به کار را بتوان به راحتی جابه جا کرد.
جنس دکمه و زیپ های بکار رفته در این لباس از جنس پلاستیک است به همین دلیل خطر برق رفتگی در آن کمتر است.

سایز لباس کار ضد جرقه

لباس کار ضد جرقه دارای اندازه و سایزهای متنوعی است تا کارکنان بتوانند در آن احساس راحتی و آرامش کنند و بدون هیچ سختی و محدودیتی فعالیت کاری خود را انجام دهند. وقتی لباس کار با توجه به اندازه کارکنان باشد آنها به راحتی می توانند بدون هیچ سختی به فعالیت کاری خود بپردازند و بدون هیچ استرس و نگرانی فعالیت کاری خود را انجام بدهند.

سخن پایانی

پوشیدن لباس کار ضد جرقه در محیط هایی که خطر برق گرفتگی وجود دارد اهمیت بالایی دارد. در مشاغل آتش نشانی و برقکاری که احتمال خطر برق گرفتگی وجود دارد افراد باید لباس کار ضد جرقه بپوشند. در این مشاغل با وجود خطر برق گرفتگی، افراد لباس کار ضد جرقه که شامل کفش و لباس ایمنی است را به طور کامل می پوشند. این افراد با پوشیدن لباس کار ضد جرقه می توانند از یک محیط مرطوب عبور کنند و جان افرادی را که در آتش جا مانده اند را نجات دهند. با توجه به ویژگی ها و کاربردهای لباس کار ضد جرقه می توان پوشیدن این لباس قبل از انجام فعالیت کاری را یکی از الزامات کار دانست.

سوالات متداول درباره ویژگی ها و کاربردهای لباس کار ضد جرقه

1-مشخصات لباس کار ضد جرقه چیست؟
لباس کار ضد جرقه به صورت یک تکه به همراه کفش مخصوص است و اگر هم از دستکش در حین انجام کار استفاده شود از کوچکترین انتقال الکتریسیته به بدن جلوگیری می شود. از لباس کار ضد جرقه بیشتر در مکان های خاص از جمله کلین روم ها استفاده می شود.این لباس کارآیی بالایی دارد و موجب تخلیه کردن بار الکتریسیته ساکن از بدن انسان می شود.
2-به چه طریق می توان الکتریسیته ساکن بدن و لباس را از بین برد؟
اغلب با روش هایی از جمله تکان دادن لباس، استفاده از بیکینگ پودر در زمان شستن لباس، وصل یک سنجاق به لباس، استفاده از سرکه در زمان شستن لباس، بکارگیری یک چوب لباس فلزی برای آویزان کردن لباس در کمد و قرار دادن یک شیء فلزی در کنار لباس می توان الکتریسته ساکن لباس و بدن را از بین برد.
3-چرا باید لباس کار ضد جرقه را پوشید؟
در محیط های پر خطر برای جلوگیری از خطر برق گرفتگی و برای حفاظت از سلامت جسم، پوشیدن لباس کار ضد جرقه اهمیت بالایی دارد.

4-عملکرد لباس کار ضد جرقه به چه شکل است؟
لباس کار ضد جرقه کوچکترین بار الکتریسته ساکن را از بدن انسان خالی می کند و اجازه به هم خوردن نظم توزیع الکتریسته را به وسایل برقی نمی دهد. این لباس یک تکه و به همراه کفش و دستکش مخصوص پوشیده می شود.

امتیاز دهید post

3 thoughts

دیدگاهتان را بنویسید