گروه تولیدی پاد جامه عصر

به وبسایت گروه پادجامه عصر خوش آمدید

نکات شستشوی لباس کار آتش نشانی

مهم‌ترین ویژگی لباس کار آتش نشانی

لباس آتش نشانی یک نوع لباس کار است که دارای پوشش مناسبی بوده و از نظر ایمنی نیز از آتش نشان در برابر شعله های آتش محافظت می کند. این لباس نسبت به سایر لباس های کار قابلیت بالایی در برابر دما و فشار دارد. از طرفی دارای تهویه مناسب بوده و آتش نشان ها در حین کار می توانند به راحتی نفس بکشند. لباس آتش نشانی با توجه به شرایط قرارگیری آتش نشان در موقعیت های مختلف خطرناک طراحی شده است. جنس بکار رفته در این لباس پلی استر، نایلون، پی وی سی و کتان است. مواد به کار رفته در لباس آتش نشانی در برابر دود و حرارت نیز مقاومت بالایی دارد. البته در برابر آب نیز بسیار مقاوم بوده و در شرایط بارانی و برفی نیز از آتش نشان به خوبی محافظت می کند. به طور مسلم لباس آتش نشانی نیز مانند سایر لباس های کار احتیاج به شستن پیدا خواهد کرد اما این سوال مطرح می شود که چطور باید لباس آتش نشانی را شست. ما در این مقاله قصد داریم نکات شستشوی لباس کار آتش نشانی را بیان کنیم تا با توجه به این نکات بتوانید بدون اینکه صدمه ای به لباس وارد شود آن را بشویید. پس با ما تا انتهای مقاله همراه شوید.

نکات شستشوی لباس کار آتش نشانی چیست؟

لباس کار آتش نشانی با توجه به پوشش و جنسی که دارد باید به طور دقیق شسته شود. در زمان شستشوی لباس کار آتش نشانی باید به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • یکی از نکات مهم شستن لباس کار آتش نشانی با توجه به آلودگی هایی که بر روی آن قرار گرفته این است که در زمان شستن آن باید حتما از دستکش و عینک استفاده کنید.
  • دمای آب نباید بیش از 4 درجه سانتی گراد باشد.
  • اگر آثاری از باقیمانده آلودگی روی لباس مانده بهتر است در ابتدا با یک برس نرم باقیمانده مواد را از روی لباس پاک کنید و از طرفی باید در سینک مخصوص شستشوی PPE لباس های آتش نشانی شسته شوند.
  • بهتر است از مواد شوینده ملایم که PH آن بین 6 تا 5/10 است برای شستن لباس استفاده کنید.
  • اگر آلودگی های درشت و لکه های بزرگ بر روی لباس آتش نشانی بود بهتر است قبل از شستن این آلودگی ها را با مواد شیمیایی مخصوص از روی لباس پاک کنید.
  • دکمه ها و زیپ های لباس را قبل از شستن به طور کامل ببندید.
  • سرعت شستشوی لباس آتش نشانی را با سرعتی بیش از 100 تنظیم نکنید.
  • برای خشک کردن لباس کار اتش نشانی ، لباس ها را در مجاورت نور مستقیم خورشید قرار ندهید.
  • اگر به استفاده از ماشین برای لباسشویی خواستید استفاده کنید بهتر است هر گونه آلودگی و باقیمانده مواد را قبل از شستن با یک برس نرم از روی لباس پاک کنید.
  • لباس آتش نشانی را برای خشک کردن در مکانی قرار دهید که تهویه مناسب داشته باشد.

توجه به ویژگی های خاص لباس کار آتش نشان ها برای شستشو

باتوجه به اینکه آتش نشان همیشه در معرض آتش و حرارت قرار می گیرد به همین دلیل باید لباس کار نسوز بپوشند تا در برابر حرارت و رطوبت مقاوم باشند. از دیگر ویژگی های لباس کار آتش نشانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یکی از ویژگی های مهم لباس کار آتش نشانی این است که از نفوذ آب و رطوبت به درون خود جلوگیری می کند و از طرفی در برابر اجسام تیز و برنده نیز مقاوم است.
  • لباس کار آتش نشانی باید از یک وزن مناسبی برخوردار باشد تا آتش نشان در زمان پوشیدن لباس احساس سنگینی نکند.
  • در برخی از قسمت های آن باید پارچه شب رنگ دوخت شود تا در مواقع خطرناک آتش نشان در میان شعله های آتش دیده شود.
  • لایه داخلی لباس آتش نشانی باید پوشش خوبی داشته باشد تا بتواند هوا را به خوبی انتقال دهد.
  • لباس آتش نشانی باید در قسمت بیرونی جیب داشته باشد تا آتش نشان بتواند تجهیزات و از جمله بیسیم خود را در آن قرار دهد.
  • سایز لباس آتش نشان باید طوری باشد که زمانی که آتش نشان آن را به تن می کند به خوبی بر بدن آتش نشان بنشیند و از طرفی آستین مچ لباس نیز باید دقیق مماس بر مچ دست او باشد تا به خوبی از او در برابر شعله های آتش مواظبت کند.
سخن پایانی

همان طور که می دانید آتش نشانی یکی از شغل های مهم و البته خطرناک است که آتش نشان باید برای خاموش کردن آتش در همه موقعیت های خطرناک قرار بگیرد. البته در آتش نشانی از تجهیزات و لوازم مختلفی برای خاموش کردن آتش استفاده می کند. لباس آتش نشانی با توجه به شرایط قرارگیری آتش نشان در موقعیت های مختلف خطرناک طراحی شده است. در واقع آتش نشان با پوشیدن لباس آتش نشانی می تواند در محل آتش سوزی حضور پیدا کند و با انجام عملیات سریع و استفاده از ابزارهای مهم آتش را خاموش کند. بنابراین طبیعی است که لباس آتش نشانی هم مانند دیگر لباس ها آلوده و کثیف شود. البته شستن لباس آتش نشانی مانند شستن لباس معمولی نیست بلکه رعایت نکات شستشوی لباس کار آتش نشانی را باید رعایت کنید.

سوالات متداول

1-چرا لباس کار آتش نشانی متفاوت از دیگر لباس های کار است؟
لباس آتش نشانی در موقعیت های مختلف و خطرناک از جمله آتش سوزی قرار می گیرد. دودهای سمی و شعله های آتش خطرات زیادی را برای آتش نشان به همراه دارد بنابراین جنس و مواد بکار رفته در لباس آتش نشانی متفاوت از لباس های کار است.
2-دلیل مقاوم بودن لباس آتش نشانی در برابر آب چیست؟
باتوجه به اینکه آتش نشان ها در خاموش کردن آتش باید از آب استفاده کنند بنابراین باید لباس آتش نشانی قابلیت این را داشته باشد که از نفوذ رطوبت به داخل لباس جلوگیری کند. زیرا نفوذ آب به درون لباس آتش نشان موجب وزن زیاد آتش نشان می شود که عملکرد او را نیز مختل می کند.

3-در زمان خرید لباس آتش نشانی باید به چه مواردی توجه داشت؟
برای استفاده از لباس آتش نشانی به بهترین شکل باید در زمان خرید لباس آتش نشانی به مواردی از جمله مقاوم بودن در برابر آتش، سایز لباس و بسته شدن کامل لباس آتش نشانی توجه داشته باشید.

4-یکی از اصول کلی حفظ امنیت آتش نشان چیست؟
در زمان عملیات اطفای حریق پوشیدن لباس آتش نشانی یکی از اصول کلی و ماهیت کار است. در واقع آتش نشان باید قبل از قرار گیری در معرض آتش باید از خود با پوشیدن لباس آتش نشانی در برابر خطرات احتمالی محافظت کند.

امتیاز دهید post

3 thoughts

دیدگاهتان را بنویسید