گروه تولیدی پاد جامه عصر

حق لباس در قانون کار چیست؟

حق پوشش در قانون‌ کار‌

قانون برای هر پروژه کاری یکسری قوانین و مقررات را وضع کرده است. شاید بخواهید بدانید منظور از حق لباس در قانون کار چیست؟ این نوع لباس ها که برای محافظت از جان افراد مورد استفاده قرار می گیرد، طبق اصول و استاندارد های خاصی باید تامین شود. کارگر وظیفه تامین این لباس ها را برعهده نداشته و این کار باید توسط کارفرما انجام گیرد.

حق لباس در قانون کار
حق لباس در قانون کار

منظور از لباس کار کارگر چیست؟

قبل از آن که بدانید حق لباس در قانون کار چیست؟ خوب است با خود لباس کار ها بیش تر آشنا شوید. این نوع لباس ها طبق استاندارد های جهانی شامل تجهیزات مختلفی می شوند. این تجهیزات بر اساس نوع کار و شرایط شغلی هر فرد تعیین می شود. برخی از افراد نیاز دارند که فقط یک روپوش به عنوان لباس کار به تن کنند در حالی که بعضی دیگر از آن ها به تجهیزات بیش تری نیاز دارند. در حالت کلی منظور از این نوع لباس ها، شلوار و بالا پوش مخصوص، کلاه ایمنی، عینک و محافظ چشم، ماسک صورت، گوشی حفاظتی، کفش مخصوص، کلاه ایمنی و … می باشند. در برخی از مشاغل حتما بازوبند، دستکش مخصوص، سر پنجه، فیلتر های گازی و … نیز شامل همین لباس ها می شوند.

حق پوشاک در قانون‌ کار‌
حق پوشاک در قانون‌ کار‌

چه کسی مسئولیت تامین لباس کار کارگر را بر عهده دارد؟

مسئولیت تامین این لباس ها بر عهده کارفرما می باشد. طبق آیین نامه وسایل حفاظت فردی که توسط اداره کل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این کار را کارفرما باید انجام دهد. هر کارفرما وظیفه دارد برای همه کارگران و پرسنل فعال در پروژه خود این نوع لباس ها را تهیه کنند. در غیر این صورت جریمه شده و مطابق قانون با او برخورد می شود.

چند دست لباس کار برای هر فرد در نظر گرفته شده است؟

بسیاری از افراد نمی دانند که مفهوم حق لباس در قانون کار چیست؟ در این رابطه باید بدانید که هر فرد حق دارد در طول سال دو بار این نوع لباس ها را دریافت کند. طبق ماده ۶۱ آیین نامه حفاظت و بهداشت عمومی در کارگاه ها وظیفه تهیه این دو دست لباس بر عهده کارفرما می باشد. با این کار فرد در تمام طول سال لباس تمیز و مرتبی به تن داشته که در آن راحت بوده و ایمنی او تامین می شود.

آیا کارمندان اداری کارگاه هم مشمول دریافت لباس کار هستند؟

دقت داشته باشید این قانون فقط برای کارگران مشغول به فعالیت نبوده و همه پرسنل اداری را نیز شامل می شود. در حقیقت کارفرما وظیفه دارد برای همه افرادی که برای او و در محیط کاری مربوطه کار می کنند، این لباس ها را تهیه کنند. این کار باید دو بار در طول سال انجام شود تا سلامت و ایمنی افراد تامین گردد.

آیا می توان به جای لباس کار قیمت آن را به کارگر پرداخت کرد؟

در پاسخ به سوال حق لباس در قانون کار چیست؟ باید بگوییم که کارفرما علاوه بر خرید انواع لباس کار می تواند اقدام دیگری نیز انجام دهد. در این شرایط کارفرما می تواند هزینه این لباس ها را به کارگر پرداخت کند تا فرد به شخصه برای خرید این لباس ها اقدام نماید. البته دقت داشته باشید که در این شرایط باید کارفرما مشخص کند که در بازه زمانی مشخصی فرد لباس کار را خریداری کند. بعد از خرید توسط کارگر نیز کارفرما باید آن لباس را مورد بررسی قرار داده و از کیفیت و ایمنی آن مطمئن شود.

اگر کارگر از لباس کار استفاده نکند، چه می شود؟

حال که متوجه شدید منظور از حق لباس در قانون کار چیست؟ خوب است بدانید که پوشیدن این نوع لباس ها برای کارگران کاملا ضروری می باشد. فرد وظیفه دارد که این لباس را در حین انجام کار به تن کند تا از این طریق از بروز حوادث ناگوار جلوگیری شود. اگر فرد این لباس ها را به تن نکند و در حین کار با حادثه ای مواجه شود، کارفرما هیچ گونه مسئولیتی در قبال او ندارد. کارگر در این شرایط باید همه مسئولیت های این اتفاق را بر عهده گرفته و هزینه های وارده را پرداخت نماید. اگر این زمینه بین کارگر و کارفرما اختلافی صورت بگیرد، طرفین باید به هیات حل اختلاف مربوطه مراجعه کنند.

حق پوشش در قانون‌ کار‌
حق پوشش در قانون‌ کار‌
کلام آخر درباره این که حق لباس در قانون کار چیست

در این مقاله به سوال منظور از حق لباس در قانون کار چیست؟ پاسخ دادیم. این نوع لباس ها باید توسط کارفرما و دو بار در طول سال برای همه پرسنل و نیرو های فعال در پروژه تامین شوند. برای خرید این لباس ها می توانید به سایت پادجامه مراجعه نمایید. این مجموعه تنوع بالایی از لباس کار ها را فراهم نموده و در پایین ترین قیمت ممکن در اختیار مشتریان خود قرار می دهد.

سوالات متداول درباره این که حق لباس در قانون کار چیست

1-آیا لباس کار نیروی اداری باید با لباس کار کارگری تفاوت دارد؟
بله، قطعا لباس کار مورد استفاده این افراد با هم تفاوت داشته و با توجه به شرایط کاری نیرو ها طراحی می شوند.

2-جنس لباس کار های کارگری چگونه هستند؟
برای دوخت این نوع لباس ها از پارچه های مقاوم و با کیفیت مختلفی استفاده می کنند. هر کارگر با توجه به شرایط کاری به جنس خاصی از ان لباس ها نیاز دارد.

3-مدل لباس کارهای کارگری با هم تفاوت دارد؟
بله، این لباس کار ها را در مدل های مختلفی تولید می کنند و هر کارگر با توجه به شرایط کاری باید از نمونه مناسبی از این محصولات استفاده کند.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید