گروه تولیدی پاد جامه عصر

به وبسایت گروه پادجامه عصر خوش آمدید

انواع تجهیزات فردی لازم برای کار

انواع وسایل مورد نیاز برای کار

سلامتی یکی از مهمترین دارایی های هر فرد است که بر کیفیت زندگی شخصی و حرفه ای او تاثیر دارد. متاسفانه عوامل تهدید کننده سلامتی، در همه محیط ها وجود دارد و می توانند برای فرد خطرناک باشند. استفاده از انواع تجهیزات فردی لازم برای کار یکی از موثرترین راه ها برای از بین بردن یا کاهش احتمال وقوع حوادث خطرناک است. عدم استفاده از این تجهیزات مساوی با از دست دادن غیرقابل جبران جان یا سلامتی است. هر شغلی تجهیزات حفاظتی شخصی خود را دارد و مدیریت کارگاه با ارائه تجهیزات حفاظت فردی کارگران، سطح بالایی از ایمنی را حفظ می کند.

انواع تجهیزات فردی لازم برای کار
تجهیزات فردی لازم برای کار

معرفی انواع تجهیزات فردی لازم برای کار

تجهیزات فردی، ابزارها و پوشش حفاظتی هستند که کارکنان باید با توجه به شرایط کاری خود؛ به منظور محافظت از سلامتی و ایمنی فردی، استفاده کنند. بسیاری از حوادث ناخواسته مانند آتش سوزی ممکن است در محل کار رخ دهد که استفاده از تجهیزات حفاظت فردی می تواند این تلفات را تا درصد قابل توجهی کاهش دهد. به عبارت ساده تر اینکه، استفاده از تجهیزات حفاظت فردی، می تواند از صدمات جدی ناشی از کار مداوم در برخی مشاغل خطرناک جلوگیری کند. تجهیزات فردی لازم برای کار شامل کلاه ایمنی، ماسک تنفسی، گوشی حفاظتی و غیره است.

انواع تجهیزات فردی لازم برای کار

تجهیزات حفاظت فردی بسته به نوع محیط کار و عواملی که سلامت را تهدید می کند، متفاوت است. به طور کلی انواع تجهیزات حفاظت فردی را می توان به موارد زیر تقسیم کرد:

  • انواع تجهیزات لازم برای محافظت از کل بدن

در برخی نقاط بسته به نوع کار احتمال آسیب و تماس فیزیکی با مواد شیمیایی، تشعشعات، ابتلا به بیماری های عفونی، سقوط و غیره وجود دارد. برای محافظت از شخص در برابر این حوادث می توان از لباس کار شامل لباس کار ایمنی، روپوش های بلند، کت های ایمنی و غیره استفاده کرد. این لباس ها با توجه به کاربرد ویژه خود از چرم، لاستیک و غیره ساخته می شوند.

  • تجهیزات فردی برای محافظت از دست

دست ها یکی از مهم ترین اندام ها برای انجام فعالیت های روزانه هستند. حفاظت از این اندام از آنجایی که در معرض خطرات متعددی مانند سوختگی، شکستگی، بریدگی، قطع عضو، تماس با محصولات شیمیایی و غیره قرار دارد بسیار حائز اهمیت است. یکی از مهم ترین تجهیزات فردی لازم برای کار جهت حفاظت از دست ها، استفاده از دستکش های محافظ در انواع مختلف است.

  • تجهیزات فردی لازم برای محافظت از پا

شایع ترین آسیب های شغلی ایجاد شده در پاها شامل تماس با اشیاء تیز و برنده، سوختگی و … است. کفش ها و چکمه های مخصوصی وجود دارد که برای محافظت از پاها در برابر اینگونه حوادث استفاده می شود.

  • تجهیزات فردی محافظ گوش ها

گوش و حس شنوایی انسان یکی از مهمترین موانع برای جلوگیری از خطر است. اگر فردی دائماً در معرض صداهای بلند و تحریک کننده باشد، ممکن است دچار کم شنوایی ناشی از سروصدا شود یا به مرور زمان قدرت شنوایی خود را از دست بدهد. حفاظت از گوش ها یکی از مهمترین اصول ایمنی در محیط کار هستند و برای محافظت از این عضو از گوشی حفاظتی استفاده می شود.

انواع تجهیزات مورد نیاز برای کار
تجهیزات مورد نیاز برای کار
  • عینک ایمنی برای محافظت از چشم

از میان انواع تجهیزات فردی لازم برای کار عینک حفاظتی جهت جلوگیری از آسیب به چشم در برابر اثرات مکانیکی، مواد شیمیایی مانند اسیدها، بازها، گرد و غبار و گازها و مواد فیزیکی مورد استفاده قرار می گیرد. برای جلوگیری از بروز پیامدهای ناخواسته و ایجاد مشکل در بینایی خود، بهتر است از عینک های محافظ استفاده نمایید. این عینک ها معمولا از شیشه نشکن یا مواد مصنوعی ساخته می شوند.

  • ماسک برای محافظت از دستگاه تنفسی

در مواردی که از نظر فنی امکان جلوگیری از انتشار گرد و غبار، گازها و بخارات شیمیایی مضر و یا تهویه محیط آلوده به این مواد وجود ندارد، باید یک ماسک استاندارد مناسب برای نوع کار انجام شده و خطرات مربوطه در اختیار کارگران قرار گیرد. استفاده از ماسک های تنفسی به خصوص برای کارگران معدن که در معرض گرد و غبار شدید قرار دارند و یا کسانی که در محیط های آلوده به مواد شیمیایی فعالیت دارند، ضروری است.

ویژگی های انواع تجهیزات فردی لازم برای کار

به طور کلی تجهیزات حفاظت فردی ابزارهایی هستند که فرد برای محافظت از خود در برابر آسیب استفاده می کند. این تجهیزات باید از ویژگی های زیر برخوردار باشند:

  • سازگاری با استانداردها، طرح ها و برنامه های HSE
  • طبق دستورالعمل سازنده استفاده شوند
  • علائم هشدار دهنده و دستورالعمل های استفاده در شرایط کاری باید گنجانده شود.
  • متناسب با نوع کار باشد.
  • حفاظت کامل برای کارگران
  • استفاده آسان و راحت
انواع وسایل مورد نیاز برای کار
وسایل مورد نیاز برای کار
سخن آخر درباره انواع تجهیزات فردی لازم برای کار

انواع مختلفی از تجهیزات فردی لازم برای کار جهت محافظت از سلامت فرد در برابر خطرات شغلی وجود دارد. در حالی که استفاده صحیح و مناسب از تجهیزات ایمنی خطر آسیب را کاهش می دهد، استفاده نادرست یا استفاده از تجهیزات نامناسب با ماهیت کار فرد خطر آسیب را افزایش می دهد. بنابراین توجه به نوع کار و مواد خطرناک موجود در محیط می تواند راهنمای خوبی برای افراد در انتخاب نوع وسایل حفاظت فردی و جلوگیری از خطرات مختلف باشد. امیدواریم مطالب این مقاله به شما در خرید بهترین تجهیزات حفاظت فردی کمک کنند. پیشنهاد میشه مقاله چرا لباس کار بپوشیم؟ را هم مطالعه کنید.

سوالات متداول درباره انواع تجهیزات فردی لازم برای کار

1-گوشی های محافظ برای محافظت از گوش ها به چند دسته تقسیم می شوند؟
گوشی های محافظ گوش انواع مختلفی دارند که گوشی خلبانی یا هدفونی از متداول ترین آنها هستند.

2-استفاده از کلاه ایمنی در محیط کار چه مزیتی دارد؟
به ویژه در مشاغل مربوط به ساخت و ساز ساختمانی، همواره احتمال سقوط افراد از داربست ها وجود دارد. همچنین ممکن است مصالح در دست کارگران رها شده و بر سر افرادی که در طبقات پایین مشغول به کار هستند، فرود بیایند. بنابراین استفاده از کلاه ایمنی ضرورت دارد.

3-دستکش های حفاظتی به چند نوع تقسیم می شوند؟
دستکش یکی از تجهیزات فردی لازم برای کار است که در انواع مختلف مانند دستکش نیتریل، دستکش لاتکس، چرمی، دستکش های آلومینیومی و … تولید و به بازار عرضه می شوند.

3/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *